Sejak akhir-akhir ini, kita sering kali mendengar di corong-corong radio, televisyen mahupun di dada-dada akhbar tentang berita kemalangan jalan raya di negara kita yang melibatkan kematian, khususnya apabila tiba musim perayaan. Situasi ini banyak menimbulkan kebimbangan dikalangan masyarakat Malaysia, terutama sekali apabila berlakunya peningkatan jumlah kadar kemalangan raya di negara ini. Itu tidak termasuk lagi kemalangan jalan raya yang tidak dilaporkan oleh pihak media masa.
Selain daripada kerosakan harta benda terutama sekali kenderaan, kemalangan jalan raya yang berlaku juga ada melibatkan kehilangan nyawa. Ini secara tidak langsung akan memberi kesan jangka panjang yang amat mendalam kepada ahli-ahli keluarga mangsa yang terlibat, apabila mereka terpaksa menerima hakikat kehilangan insan-insan yang amat mereka sayangi.
Sekadar Gambar Hiasan
Kejadian terbaru membabitkan kemalangan maut berlaku pada hari ini 29.10.2012, melibatkan 3 jenis kenderaan iaitu motosikal, kereta dan bas ekspress di Jalan Temoh-Tapah berhadapan Balai Polis Temoh, Perak. Kemalangan tersebut telah mengorbankan seorang ibu dan anaknya serta menyebabkan sepasang suami isteri cedera parah. Mangsa yang terbunuh dipercayai pemandu kereta dan anak lelakinya manakala mangsa yang mengalami kecederaan parah pula adalah merupakan penunggang dan pembonceng motosikal.
Apabila berlakunya kemalangan maut khususnya melibatkan jumlah angka korban yang tinggi, ramai pihak cuba menunding jari di antara satu sama lain di atas apa yang berlaku. Untuk pengetahuan para pembaca, Malaysia merupakan salah satu negara yang mempunyai kadar kemalangan jalan raya antara yang tertinggi di dunia. Banyak faktor yang boleh menjadi penyumbang utama kepada berlakunya peningkatan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia.
Antara faktor-faktor yang menjadi penyumbang kepada kemalangan jalan raya termasuk lah :
- Terbabas sendiri.
- Memakan jalan.
- Cuba atau sedang menukar laluan.
- Cuai
ketika keluar dan masuk simpang jalan susur.
- Mengekori rapat
kenderaan hadapan.
- Tidak nampak kenderaan atau objek serta
binatang dihadapan.
- Melawan aliran trafik.
- Membuat pusingan U.
- Melanggar arahan lampu isyarat.
- Leka, suka berangan dan mengantuk.
- Cuai ketika
mengundurkan kenderaan.
- Berlumba.
- Berhenti mengejut.
- Di bawah pengaruh dadah mahupun alkohol.
Selain itu, keadaan permukaan jalan raya yang kurang memuaskan, keadaan persekitaran dan kenderaan itu sendiri, juga merupakan antara faktor utama berlakunya peningkatan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia.
Pelbagai cara dan pendekatan yang telah diguna pakai oleh pihak Kerajaan Persekutuan Malaysia melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan lain-lain agensi yang berkaitan, bagi mengurangkan jumlah kadar kemalangan jalan raya di Malaysia termasuk lah menjalankan "Ops Sikap (Operasi Sikap)" khususnya apabila menjelang musim perayaan. Selain itu pelbagai agensi yang berkaitan juga ada menjalankan kempen-kempen keselamatan jalan raya seperti "Kemalangan Sifar", "Kelajuan Boleh Membunuh", dan banyak lagi, dengan harapan jumlah kadar kemalangan jalan raya di negara ini dapat dikurangkan ke tahap yang minimum.
Automated Enforcement System (AES) By JPJ
Terbaru, bersandarkan kepada kejayaan yang telah dicapai oleh negara-negara maju seperti Britain dan juga Australia di dalam usaha mereka untuk mengurangkan jumlah kadar kemalangan jalan raya. Kerajaan Persekutuan menerusi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah melaksanakan "Automated Enforcement System (AES)" bertujuan untuk mendidik para pemandu di negara ini supaya lebih berhati-hati dan mematuhi segala peraturan-peraturan semasa memandu di jalan raya. Namun masih terdapat segelintir masyarakat di negara ini, yang tidak setuju dan membantah perlaksanaan AES di Malaysia. Sedangkan rekod yang ditunjukkan oleh sistem AES, sudah terbukti berjaya mengurangkan kadar kemalangan jalan raya sehingga 40% di negara-negara maju.
Rangkaian Lebuhraya Autobahn Jerman
Tahukah anda :
No comments:
Post a Comment