MaSa ItU EmAs

Monday, 29 October 2012

Kemalangan Maut???

Sejak akhir-akhir ini, kita sering kali mendengar di corong-corong radio, televisyen mahupun di dada-dada akhbar tentang berita kemalangan jalan raya di negara kita yang melibatkan kematian, khususnya apabila tiba musim perayaan. Situasi ini banyak menimbulkan kebimbangan dikalangan masyarakat Malaysia, terutama sekali apabila berlakunya peningkatan jumlah kadar kemalangan raya di negara ini. Itu tidak termasuk lagi kemalangan jalan raya yang tidak dilaporkan oleh pihak media masa.

Selain daripada kerosakan harta benda terutama sekali kenderaan, kemalangan jalan raya yang berlaku juga ada melibatkan kehilangan nyawa. Ini secara tidak langsung akan memberi kesan jangka panjang yang amat mendalam kepada ahli-ahli keluarga mangsa yang terlibat, apabila mereka terpaksa menerima hakikat kehilangan insan-insan yang amat mereka sayangi.

Sekadar Gambar Hiasan

Kejadian terbaru membabitkan kemalangan maut berlaku pada hari ini 29.10.2012, melibatkan 3 jenis kenderaan iaitu motosikal, kereta dan bas ekspress di Jalan Temoh-Tapah berhadapan Balai Polis Temoh, Perak. Kemalangan tersebut telah mengorbankan seorang ibu dan anaknya serta menyebabkan sepasang suami isteri cedera parah. Mangsa yang terbunuh dipercayai pemandu kereta dan anak lelakinya manakala mangsa yang mengalami kecederaan parah pula adalah merupakan penunggang dan pembonceng motosikal.

Apabila berlakunya kemalangan maut khususnya melibatkan jumlah angka korban yang tinggi, ramai pihak cuba menunding jari di antara satu sama lain di atas apa yang berlaku. Untuk pengetahuan para pembaca, Malaysia merupakan salah satu negara yang mempunyai kadar kemalangan jalan raya antara yang tertinggi di dunia. Banyak faktor yang boleh menjadi penyumbang utama kepada berlakunya peningkatan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia. 

Antara faktor-faktor yang menjadi penyumbang kepada kemalangan jalan raya termasuk lah : 

- Terbabas sendiri.
- Memakan jalan.
- Cuba atau sedang menukar laluan.
- Cuai ketika keluar dan masuk simpang jalan susur.
- Mengekori rapat kenderaan hadapan.
- Tidak nampak kenderaan atau objek serta binatang dihadapan.
- Melawan aliran trafik.
- Membuat pusingan U.
- Melanggar arahan lampu isyarat.
- Leka, suka berangan dan mengantuk.
- Cuai ketika mengundurkan kenderaan.
- Berlumba.
- Berhenti mengejut.
- Di bawah pengaruh dadah mahupun alkohol.

Selain itu, keadaan permukaan jalan raya yang kurang memuaskan, keadaan persekitaran dan kenderaan itu sendiri, juga merupakan antara faktor utama berlakunya peningkatan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia.

Pelbagai cara dan pendekatan yang telah diguna pakai oleh pihak Kerajaan Persekutuan Malaysia  melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan lain-lain agensi yang berkaitan, bagi mengurangkan jumlah kadar kemalangan jalan raya di Malaysia termasuk lah menjalankan "Ops Sikap (Operasi Sikap)" khususnya apabila menjelang musim perayaan. Selain itu pelbagai agensi yang berkaitan juga ada menjalankan kempen-kempen keselamatan jalan raya seperti "Kemalangan Sifar", "Kelajuan Boleh Membunuh", dan banyak lagi, dengan harapan jumlah kadar kemalangan jalan raya di negara ini dapat dikurangkan ke tahap yang minimum.


Automated Enforcement System (AES) By JPJ

Terbaru, bersandarkan kepada kejayaan yang telah dicapai oleh negara-negara maju seperti Britain dan juga Australia di dalam usaha mereka untuk mengurangkan jumlah kadar kemalangan jalan raya. Kerajaan Persekutuan menerusi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah melaksanakan "Automated Enforcement System (AES)" bertujuan untuk mendidik para pemandu di negara ini supaya lebih berhati-hati dan mematuhi segala peraturan-peraturan semasa memandu di jalan raya. Namun masih terdapat segelintir masyarakat di negara ini, yang tidak setuju dan membantah perlaksanaan AES di Malaysia. Sedangkan rekod yang ditunjukkan oleh sistem AES, sudah terbukti berjaya mengurangkan kadar kemalangan jalan raya sehingga 40% di negara-negara maju.

 Rangkaian Lebuhraya Autobahn Jerman
 
Tahukah anda :
"Separuh daripada "Rangkaian Lebuhraya Autobahn" di Jerman sepanjang 11,980 km yang menghubungkan negeri-negeri dan bandar-bandar utama di Jerman, tidak mempunyai kadar had laju yang ditetapkan. Walau bagaimanapun kadar had kelajuan yang disarankan oleh pihak berkuasa di sana adalah 130km/j. Lebuhraya ini merupakan salah satu lebuhraya yang mempunyai rekod kadar kemalangan jalan raya, antara yang terendah di dunia".
Jadi dimanakah silapnya, apabila kes kemalangan jalan raya yang berlaku di Malaysia masih berada pada tahap yang membimbangkan???. Sedangkan Lebuhraya Autobahn di Jerman yang tidak mempunyai had kelajuan pun, mampu mencatatkan kadar kemalangan jalan raya antara yang terendah di dunia. Umum juga mengetahui bahawa negara Jerman merupakan pengeluar kereta mewah yang mempunyai kuasa pemanduan dan pecutan enjin yang tinggi seperti BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Porsche dan banyak lain.
Pun begitu, berlainan pula situasinya di negara matahari terbit iaitu Jepun. Kerajaan Jepun telah menetapkan satu polisi yang perlu dipatuhi oleh kesemua pengeluar kenderaan yang ingin memasarkan produk mereka ke pasaran Jepun. Di dalam polisi tersebut telah menetapkan bahawa, semua kenderaan di sana perlu "Disetup Had Kelajuan" pada alat khas yang telah dipasang pada enjin kenderaan. Ini bermakna, apabila kenderaan tersebut dipandu melebihi had kelajuan yang telah ditetapkan pada alat khas yang dipasang pada enjin, secara automatik enjin kenderaan tersebut akan mati secara tiba-tiba. Walau bagaimanapun, had kelajuan pada alat khas itu bergantung kepada kapasiti enjin sesuatu kenderaan.
Aku pernah menonton satu dokumentari khas di Saluran National Geographic tentang pembuatan kereta Volvo model S60. Di dalam dokumentari tersebut, menerangkan tentang kecanggihan teknologi yang ada pada model kereta buatan Sweden itu. Namun apa yang menarik minat aku semasa menonton dokumentari tersebut adalah kata-kata daripada salah seorang jurutera yang terlibat secara langsung di dalam proses penghasilan model kereta Volvo S60. 
Beliau ada menyatakan bahawa :
"Kebanyakan model-model kereta yang ada di dunia pada masa ini, mempunyai teknologi yang amat canggih dan ada yang melangkaui batas pemikiran kita. Namun apa yang menjadi penyebab utama berlakunya sesuatu kemalangan jalan raya, adalah disebabkan sikap kecuaian pemandu itu sendiri".
Fikir-fikirkan lah..... 
 
 





No comments:

Post a Comment